Tato šestidílná kniha, pojednávající o józe, kterou sepsal mudrc Górakša nátha, představuje klíčový text jedné z hlavních filosofických tradic Śivaismu. Text byl sepsán jako příručka hledače nejvyšší pravdy. Je založený na jeho vlastních duchovních zkušenostech. Doba jejího vzniku se traduje kolem devátého až desátého století našeho letopočtu. Mudrc Górakšanátha, který je autorem tohoto textu byl žákem slavného mudrce Matsyéndranáthy. Text je fenomenálním dílem vysoce vyvinutého intelektu s hlubokým vnitřním vhledem. Tato kniha je považována za autoritativní v rámci Nátha posloupnosti učitelů a původně byla dostupná pouze jejím členům. Na počátku devatenáctého století se stala kniha veřejně dostupnou a v roce 1960 byla poprvé vydána v tištěné formě v Sanskritu a v Hindí.
Text začíná metafyzickým úvodem o vzniku světa a vzniku a vývoji fyzického těla. Dále jsou popsána různá vitální centra fyzického těla, známá jako čakry, s nimi spojené síly a niterné oblasti s dokonalostmi, které k nim přináleží. Adept, který se na tato centra soustředí, dosahuje příslušných sil na cestě osmistupňové jógy. Soustředění tvoří důležitou složku celého procesu. Fyzické tělo je v jistém smyslu odrazem celého vesmíru a obsahuje v sobě zmenšenou podobu viditelného světa, má v sobě různé hory a řeky. Text se dále věnuje rozboru psychických stavů a pokračuje v popisu centrálního vědomí. Po podrobném rozboru vědomí je zdůrazněna důležitost uvědomování si své věčnosti a popsán vznik světa z ducha. Probuzená energie vede k vymanění. Tato energie vyvěrá z múládháry. Cílem je pozvednutí její jemné formy směrem vzhůru, skrze sušumnu a dosažení sebeuvědomění. Jóga je procesem vyrovnání všech substancí, vedoucím k získání naprosté sebekontroly. Praxe jógy je tak hlavním prostředkem seberealizace. Vedlejší účinky cvičení jsou pevné zdraví a síla smyslů. Cílem cesty je uvědomění si boha. Je popsán vznik světa z velkých elementů. Adept by měl postupně dospět k objevení radostnosti vlastního já. Pouze pravý učitel, který se sám již osvobodil, může přivést k osvobození i další bytosti. Milost učitele je v procesu seberealizace velice důležitá a jeho úctívání je doporučeno. Pohroužení do vlastního nitra vede k duševnímu vyrovnání a osvobození od samsáry. Nakonec jsou rozsáhle popsány a objasněny znaky od světa osvobozeného. Takovýto avadhúta je bytostí jen s minimem žijící, soustředěnou a uvážlivou, následující jakoukoli doktrínu a nepodléhající regulacím. V závěru je zdůrazněno, že nauku je povoleno předat pouze těm, kteří byli uznáni jako dostatečně kvalifikovaní. Předávání ostatním je zapovězeno pod trestem kletby.
Ještě podrobnější detaily k tomuto textu jsou veřejně dostupné v angličtině zde
~ Zpět | O patro výše | Záložky | Nahlásit chybu | Nahoru ~